موقع بارندگی رانندگی ایمن را فراموش نکنید.

رانندگی ایمن در حین بارندگی کار آسانی نیست و اصول خاصی دارد. اگر شب هم باشد که اوضاع پیچیده تر میشود و شرایط کمی دشوارتر میشود. وقتی باران میبارد، دیدن فضای بیرون ماشین سخت میشود و نور چراغ سایر ماشین ها هم وضعیت را بدتر میکند. آب گرفتگی معابر هم را هم به این موارد اضافه کنید.

موقع بارندگی رانندگی ایمن را فراموش نکنید.

رانندگی ایمن در حین بارندگی کار آسانی نیست و اصول خاصی دارد. اگر شب هم باشد که اوضاع پیچیده تر میشود و شرایط کمی دشوارتر میشود. وقتی باران میبارد، دیدن فضای بیرون ماشین سخت میشود و نور چراغ سایر ماشین ها هم وضعیت را بدتر میکند. آب گرفتگی معابر هم را هم به این موارد اضافه کنید.

سه‌‌شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱:۰۹

رانندگی ایمن و صحیح در چنین شرایطی بیشتر از مواقع دیگر اهمیت دارد. شاید یک اشتباه و سهل انگاری در شرایط عادی منجر به تصادف نشود اما در حین بارش های شدید همه چیز فرق میکند. در این پست می خواهیم اصول و نکات اولیه رانندگی ایمن در حین بارندگی را به شما یادآوری کنیم. مهم نیست چقدر کاربلد باشید و دست فرمان تان خوب باشد، این نکات را بخاطر بسپارید و در حین رانندگی به خودتان یادآوری کنید؛ بویژه اگر یک راننده ناشی یا متخلف مقابل تان سبز بشود.

هر دو دست تان را روی فرمان نگه دارید. هرچیزی که میتواند حواستان را پرت کند – از گوشی همراه گرفته تا رادیو – را از خودتان دور کنید. حواستان به اطراف باشد و مرتب به روبرو، آینه جلو و آینه های بغل نگاه کنید تا یک دید 360 درجه کامل داشته باشید. فقط از این طریق میتواند قبل از تصادف از آن پیشگیری کنید. در حین بارندگی ممکن است هر اتفاقی بیفتد؛ درخت ها بیفتند، سیم های برق آویزان بشوند، زمین بیش از حد لغزنده بشود و ... .

چراغ های جلو را روشن کنید. در بسیاری از کشورها روشن گذاشتن چراغ های جلو در حین رانندگی قانون است. همین امر اهمیت این اصل را بخوبی روشن میکند. فرقی نمیکند روز باشد یا شب؛ چراغ ها باید روشن باشند. با اینکار دید بهتری از جاده خواهید داشت و می توانید از تصادفات پیشگیری کنید.

حداقل به اندازه پنج ماشین با ماشین جلویی فاصله داشته باشید. شما هیچوقت نمی دانید راننده مقابل شما چند ثانیه بعد چکار میکند. به طبع تاثیر اقدامات آن راننده را هم روی خودتان نمی دانید. دست کم به اندازه طول پنج ماشین با خودروی جلویی فاصله داشته باشید تا از برخوردهای احتمالی جلوگیری شود. بهترین راه برای حفظ این فاصله این است که به ازای هر کیلومتر در ساعت یک ثانیه به فاصله تان اضافه کنید. این قانون در شرایط آب و هوایی نامساعد اهمیت بیشتری پیدا میکند.

سرعت تان کمتر از سرعت مجاز باشد. وقتی عجله ندارید، خیلی آرام هستید و می خواهید از رانندگی لذت ببرید با چه سرعتی رانندگی می کنید؛ وقتی باران میبارد با سرعت کمتری رانندگی کنید. شاید مقابل تان خالی باشد و ضرورتی برای اینکار نبینید، اما بارندگی یعنی وقوع اتفاقات غیرمنتظره. پس با سرعت پایین فرصت عکس العمل مناسب به این اتفاق را برای خودتان بخرید.

کیفیت لاستیک ها حداکثر سرعت را مشخص میکند. تایرهای رادیال نسبت به تایرهای پلی استر چندلایه کشش بهتری دارند. با این حال این لاستیک ها هم روی خیابان های خیس و آبراه ها عملکرد خوبی ندارند. رانندگی روی آب با سرعت بالا خیلی زودتر از آنچه که فکر می کنید باعث پارگی و لایه لایه شدن لاستیک میشود.

حواستان به آبراه ها باشد. در اینجا منظورمان از آبراه جایی است که روی آب رانندگی می کنید و تماس لاستیک ها با سطح زمین به حداقل رسیده است. وقتی این اتفاق بیفتد، کشش لاستیک ها بطرز قابل توجهی کاهش میباید. برای اینکه از آبراه بیرون بیایید، خیلی آرام فرمان را به سمت جلو یا جهت مورد نظرتان هدایت کنید. حرکت ناگهانی بدترین کاری است که میتوانید روی آبراه انجام دهید. خونسرد باشید و آرام حرکت کنید.

وارد مسیر های آب گرفته نشوید. هیچوقت وارد مسیرهای آب گرفته نشوید؛ مگر اینکه انتخاب دیگری نداشته باشید یا مجبور باشید پشت ماشین جلویی حرکت کنید. ورود آب به داخل ماشین میتواند در نهایت منجر به منحرف شدن خودرو بشود.

اگر مقابلتان را نمی بینید، دکمه ضد مه را بزنید. اگر روی شیشه جلو را مه گرفته، دکمه ضد مه را بزنید تا دیدتان بهتر شود. وقتی روی شیشه مقابل مه گرفته، تهویه هوایی (که رطوبت ندارد) بهتر و سریعتر از سایر تهویه ها عمل میکند و شیشه را از داخل پاک میکند.

به تاثیر آب روی ترمزها توجه کنید. اگر ترمز خودرو در برابر آب مقاوم نباشد، قدرتش در آب کم میشود و دیرتر از معمول خودرو را متوقف میکند. وقتی وارد آبراه ها و آب گرفتگی ها میشوید حواستان باشد که ترمزتان مثل همیشه سریع عمل نمیکند.

وارد حوضچه آب نشوید. معمولاً وقتی باران های شدید و متوالی میبارد، قسمت هایی از خیابان و جاده که فرورفتگی دارند پر از آب میشوند. در حین رانندگی سعی کنید به هیچ وجه وارد حوضچه های آبی که شکل گرفته اند، نشوید و از کنار آنها عبور کنید.

بعد از بارندگی حتماً شیشه ها را تمیز کنید. اگر رد قطره های باران را از شیشه های بغل و عقب خودرو پاک نکنید، ممکن است بعد از بارندگی دچار مشکل شوید. با شیشه پاک کن مخصوص شیشه های ماشین را تمیز کنید؛ حتی اگر فکر می کنید فردا قرار است دوباره باران بیاید.

اصول رانندگی ایمن در شب را بخاطر داشته باشید. موتور سیکلت ها و خودروهای تیره رنگ در حین بارش های شدید به سختی در آینه ها و پنجره های بغل دیده میشوند. به همین خاطر اصول رانندگی در شب را هم رعایت کنید تا نداشتن دید مناسب باعث بروز تصادف نشود.

بدون دلیل فلاشرها را روشن نکنید. فلاشر روشن این پیام را به سایر راننده ها میدهد که خودروی شما متوقف است. اگر در حین بارندگی فلاشرهایتان را بدون دلیل روشن کنید، راننده های دیگر را گیج کرده اید. در حین رانندگی دیدن سایر ماشین ها به اندازه دیده شدن توسط سایر راننده ها اهمیت دارد. اگر شرایط طوری است که اصلاً مسیر را نمی بینید، از پنجره بیرون را نگاه کنید و در اولین جای امنی که پیدا کردید توقف کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...