راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک خودرو

لاستیک ها به عنوان چهار ستون خودرو محسوب می شود که شاید در ظاهر قطعاتی ساده به نظر برسند، اما حرکت صحیح چرخ ها و کل عملکرد خودرو به سالم بودن آن ها بستگی دارد.

راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک خودرو

لاستیک ها به عنوان چهار ستون خودرو محسوب می شود که شاید در ظاهر قطعاتی ساده به نظر برسند، اما حرکت صحیح چرخ ها و کل عملکرد خودرو به سالم بودن آن ها بستگی دارد.

یک‌‌شنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸:۰۱

چنانچه لاستیک ها صاف بوده و یا دچار فرسودگی شده باشد عملکرد خودرو هم تحت تاثیر قرار می گیرد و دچار اختلال می شود. با توجه به این که قیمت لاستیک ها در حال حاضر در بازار بسیار افزایش یافته است، استفاده صحیح از آن ها در افزایش طول عمر آن ها تاثیر زیادی دارد. در این مقاله کوشش کرده ایم راهکارهایی را بیان کنیم که با استفاده از آن ها طول عمر لاستیک ها افزایش یابد.

باد زدن و تنظیم باد لاستیک ها به هنگام سرد بودن آن ها
باد لاستیک ها به مرور زمان و بسته به شرایط محل و آب و هوا و نیز نحوه رانندگی کاسته می شود و لازم است هر چند وقت یک بار لاستیک ها را باد زده و باد آن ها تنظیم شود. اغلب اوقات در آب و هوای گرم باد لاستیک ها زودتر کم می شود و باید نسبت به تنظیم باد آن ها در فواصل زمانی کوتاه تر اقدام کرد. یکی از راهکارهایی که باعث افزایش طول عمر لاستیک ها می شود آن است که به هنگام سرد بودن لاستیک ها اقدام به باد زدن و تنظیم باد آن ها کنید. زیرا تغییرات دما باعث تغییر میزان باد لاستیک ها می شود. به گونه ای که با افزایش ده تا 15 درجه ای دما به میزان حدود 10 درصد از باد لاستیک ها خالی می شود.

جابجایی لاستیک ها
به هر نحوی که رانندگی کنید لاستیک های خودروی شما پس از گذشت مدتی دچار ساییدگی می شود. به این منظور و برای افزایش طول عمر لاستیک ها و کم کردن اثر لاستیک سایی یکی از راهکارها این است که لاستیک های جلو و عقب را به صورت ضربدری جابجا کنید. با این کار لاستیک سایی تا حد زیادی جلوگیری می شود و یا لااقل مدت زمان ساییده شدن طولانی مدت خواهد شد.
 
حرکت دادن خودرو
گاهی اوقات پیش می آید که خودروی خود را برای مدت زیادی در مکانی پارک می کنید و آن را حرکت نمی دهید. اگر چه این کار باعث صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش میزان ترافیک و آلودگی هوا و هم چنین تمیز و سالم ماندن بیشتر خودرو  می شود، اما ساکن بودن خودرو به مدت طولانی باعث فرسودگی هر چه بیشتر لاستیک ها می شود. از این رو چنانچه قصد رانندگی با خودروی خود را ندارید و نمی خواهید از آن استفاده کنید توصیه می شود هر چند روز یک بار لاقل یک بار خودرو را جابجا کنید و مکان آن را تغییر دهید. با این کار از ساکن بودن لاستیک ها برای مدت طولانی جلوگیری می شود و باعث افزایش عمر لاستیک ها خواهد شد.

تنظیم کردن فرمان
چنانچه فرمان خودرو تنظیم نباشد سبب لاستیک سایی و فرسودگی زود هنگام لاستیک ها خواهد شد. از این رو توصیه می شود به طور مرتب و در فواصل  زمانی مشخص فرمان خودرو را تنظیم کنید.

تنظیم چرخ ها
به غیر از فرمان، به منظور افزایش طول عمر لاستیک ها یکی دیگر از راهکار تنظیم چرخ های خودرو است که باید به طور کامل تنظیم شود. تنظیم بودن چرخ ها هم به این صورت است که هر چهار چرخ خودرو باید متناسب با محور اصلی خودرو در یک خط قرار بگیرد و به حالت عمود بایستند. زیرا اندکی خروج از محور باعث آسیب رسیدن به لاستیک ها و ساییدگی و فرسودگی آن ها را به دنبال دارد.

بالانس کردن لاستیک ها
یکی دیگر از راهکارهای افزایش طول عمر لاستیک ها بالانس کردن آن ها به صورت دوره ای است. زیرا در صورت بالانس نبودن تایرها و عدم توزیع وزن و متعلقات آن امکان بروز لاستیک سایی زیاد می شود. همچنین بالانس نبودن تایرها باعث آسیب دیدن جلوبندی خودرو هم می شود. به طور میانگین  پس از هر 15 تا 20 هزار کیلومتر کارکرد لازم است خودرو را به یک آپارتی برده و در آن جا لاستیک ها را بالانس کنید. از علائم بالانس نبودن لاستیک ها می توان به لرزش فرمان در سرعت های بالا و به هنگام رانندگی در بزرگراه ها اشاره کرد.

باد زدن لاستیک ها با باد نیتروژن
یکی از راه های افزایش طول عمر لاستیک ها استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی برای باد زدن است. زیرا باد معمولی باعث اکسایش در لاستیک ها می شود که باعث فرسودگی زودتر آن ها می شود. با باد زدن باد نیتروژن از اکسایش شدن لاستیک ها جلوگیری می شود و به افزایش طول عمر لاستیک ها کمک می شود.

رانندگی صحیح
رانندگی کردن به حالت تهاجمی، شتاب گرفتن های ناگهانی یا تیک آف، حرکات نمایشی، فرمان دادن های ناگهانی و یک باره، ترمزهای ناگهانی و شدید و ….. همگی باعث آسیب دیدن لاستیک ها و کاهش عمر آن ها می شود. به این منظور اصلاح سبک رانندگی یکی از راهکارهایی است که به افزایش طول عمر لاستیک ها می انجامد.

کلام آخر
در این مقاله راهکارهایی را معرفی کردیم که با به کارگیری آن ها می توان طول عمر لاستیک ها را افزایش داد. زیرا همان طور که گفته شد قیمت لاستیک ها به شدت افزایش یافته است و با انجام راهکارهای گفته شده که چندان هم دشوار نیست می توان به افزایش طول عمر لاستیک ها به منظور صرفه جویی در هزینه ها و نیز افزایش ایمنی خودرو کمک کرد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...