عادت های غلط در رانندگی

سیستم خودرو متشکل از قطعات و اجزای مختلفی است. این قطعات و اجزا همگی باید به طور مناسبی سرویس و نگهداری شود. با این کارها طول عمر قطعات نیز به مراتب بالاتر می رود. بسیاری از رانندگان در حین رانندگی به دلیل عادات غلط باعث تاثیر منفی روی کارکرد قطعات و کاهش عمر مفید آن می شوند. به این منظور برای کارکرد بهتر و افزایش طول عمر قطعات مختلف لازم است عادات غلط در حین رانندگی ترک شود.

عادت های غلط در رانندگی

سیستم خودرو متشکل از قطعات و اجزای مختلفی است. این قطعات و اجزا همگی باید به طور مناسبی سرویس و نگهداری شود. با این کارها طول عمر قطعات نیز به مراتب بالاتر می رود. بسیاری از رانندگان در حین رانندگی به دلیل عادات غلط باعث تاثیر منفی روی کارکرد قطعات و کاهش عمر مفید آن می شوند. به این منظور برای کارکرد بهتر و افزایش طول عمر قطعات مختلف لازم است عادات غلط در حین رانندگی ترک شود.

پنج‌‌شنبه، ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳:۲۵

در این مقاله قصد آن را داریم تا عادات غلط و رایجی که در میان رانندگان وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم.

درجا کار کردن موتور به مدت چندین دقیقه برای گرم شدن
یکی از عادات غلطی که بیشتر رانندگان مرتکب آن می شوند روشن نگاه داشتن موتور و درجا کار کردن آن برای گرم شدن خودرو به مدت چندین دقیقه است. چنین روشی برای گرم کردن موتور و قطعات خودرو کاملا اشتباه است. زیرا درجا کار کردن موتور برای بیش از یک دقیقه باعث رقیق شدن روغن موتور می شود که در این حالت احتمال این که سوخت و روغن مخلوط شود، بالا می رود. علاوه بر این مصرف سوخت نیز افزایش می یابد. مناسب ترین روش گرم کردن خودرو آن است که پس از یک دقیقه در جا کار کردن، خودرو تا مسافت یک کیلومتر با دنده یک یا دو حرکت کند.

کلاچ گرفتن در حین حرکت
یکی دیگر از عادات اشتباه رانندگی که در میان برخی از رانندگان رایج است آن است که در حین رانندگی پدال کلاچ را فشار می دهند و یا اصطلاحا نیم کلاچ حرکت می کنند. این مساله از یک طرف باعث مصرف سوخت بیشتر شده و از طرف دیگر باعث می شود صفحه و دیسک کلاچ دچار آسیب شود. با گذشت زمان صفحه کلاچ بیشتر استهلاک می یابد که فرسودگی آن هم سریع تر رخ می دهد.

فشردن پدال گاز و کلاچ به طور همزمان
بیشتر رانندگان عادت دارند تا به هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز و برای توقف خودرو پدال گاز و کلاچ را باهم فشار دهند. در این حالت صفحه کلاچ و لنت های ترمز درگیر می شوند که باعث استهلاک بیشتر قطعات و هم چنین فرسودگی و از بین رفتن زودهنگام آن ها می شود. بهتر است به هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز در خودروهای دنده ای از ترمز دستی و در خودروهای اتوماتیک از حالت پارک استفاده شود.

استفاده از اهرم دنده برای راحتی دست
از جمله دیگر عادات غلط که در میان بسیاری از رانندگان شایع است، قرار دادن دست روی اهرم دنده برای استراحت و تکیه گاه دست به هنگام حرکت خودرو است. این کار در صورتی که ادامه پیدا کند باعث وارد شدن فشار روی چرخ دندها و قطعات درون گیربکس می شود که با گذشت زمام فرسودگی زودهنگام آن ها را به دنبال دارد.

شتاب گیری سریع و ترمزهای ناگهانی
به عنوان یکی دیگر از عادات غلط رانندگی شتاب گیری سریع و هم چنین ترمزهای ناگهانی است. این عادت چنانچه تداوم داشته باشد باعث افزایش استهلاک قطعات سیستم های انتقال قدرت، ترمز، تعلیق و هم چنین چرخ ها می شود. پیامد این مساله به بار آمدن خسارت های زیاد برای تعمیر و یا تعویض قطعات آسیب دیده  است.

ترمز گرفتن به محض رسیدن به سرعت گیرها
در شهرها سرعت گیرهای بسیاری به منظور کاهش سرعت خودروها ایجاد شده است. یکی از عادات غلط که در میان بسیاری از رانندگان مشهود است آن است که به محض رسیدن به سرعت گیرها و وقتی سرعت خودرو زیاد است، اقدام به ترمزگیری می کنند. در این حالت فشار مضاعفی به قطعات سیستم تعلیق و هم چنین اتاق، شاسی، لاستیک ها و رینگ ها وارد می شود. حتی در صورت حمل بار و بالا بودن سرعت می تواند باعث بروز سوانح جبران ناپذیری هم به خودرو می شود. از این رو توصیه می شود به هنگام مشاهده و رسیدن به سرعت گیر قبل از آن که به سرعت گیر برسید به آرامی ترمز بگیرید و سرعت خودرو تا پیش از رسیدن به سرعت گیر کم تر شود. و وقتی از سرعت گیر عبور کردید پایتان را از روی ترمز بردارید.

ترمزگیری ممتد به هنگام حرکت در سراشیبی
به هنگام حرکت در سراشیبی ها چنانچه در طول مسیر دائما پا روی پدال ترمز گذاشته و سرعت خودرو را کم کنید این حالت هم خطرناک است و هم باعث داغ شدن بیش از حد لنت های ترمز می شود که از کار افتادن سیستم ترمز را هم به دنبال دارد. علاوه بر این افزایش استهلاک دیسک ها و ترمز را هم موجب می شود. از این رو توصیه می شود به هنگام حرکت در سراشیبی ها با دنده سنگین حرکت کرده و در صورت لزوم اقدام به ترمزگیری کنید.

حرکت خودرو با باک خالی
امروزه که هزینه نگهداری و هم چنین قیمت سوخت بالا رفته است، بیشتر رانندگان ترجیح می دهند تا زمان خالی شدن باک به رانندگی ادامه دهند. این کار هم یکی از عادات غلط به هنگام رانندگی است. زیرا وقتی میزان بنزین درون باک کم شود، هوای درون باک به درون پمپ نفوذ می کند و این حالت باعث سوختن آن می شود. که البته هزینه زیادی هم برای تعویض آن به دنبال دارد. از این رو بهتر است وقتی چراغ بنزین خودرو روشن می شود در اسرع وقت سوخت گیری کنید.

گاز دادن پیش از خاموشی خودرو
یک عادت رایج و البته قدیمی در میان رانندگان به خصوص رانندگان پر سن و سال تر وجود دارد که خودرو را قبل از آن که خاموش کنند، گاز می دهند. در گذشته این کار برای روشن شدن بهتر خودروهای کاربراتوری انجام می شد. اما امروزه و در خودروهایی که با سیستم انژکتوری کار می کنند گاز دادن پیش از خاموشی خودرو باعث می شود مقداری سوخت احتراق نیافته درون سیلندرها و انژکتور باقی بماند که با گذشت زمان باعث خوردگی سوزن های انژکتور و حتی خرابی آن ها می شود که البته کارکرد نامطلوب موتور را هم به دنبال دارد.

خاموش نکردن خودرو پس از طی مسیرهای طولانی
بیشتر در خودروهای دیزلی مشاهده می شود که رانندگان پس از طی مسیرهای طولانی خودرو را خاموش نمی کنند و برای دقایقی موتور به حالت درجا کار می کند. این کار در خودروهای بنزینی باعث می شود دمای خودرو افزایش یابد. علاوه بر این در طولانی مدت فرسودگی سیستم اگزوز خودرو را هم به دنبال دارد.

نادیده گرفتن ترمز دستی
استفاده نکردن از ترمز دستی و نادیده گرفتن آن حتی در مکان هایی که هموار هست، باعث می شود وزن خودرو روی قطعه ای  به نام «Parking Pawl» وارد شود. این قطعه وظیفه دارد تا چرخ دنده ها را ثابت نگاه دارد. اندازه این قطعه به قدری کوچک است که با وارد شدن مداوم فشار ناشی از وزن خودرو دچار شکستگی شده و پیامد آن هم کار نکردن دنده p می شود. استفاده از ترمز دستی باعث می شود عمر قطعات درون گیربکس افزایش یابد. از این رو دلیلی وجود ندارد که به هنگام توقف طولانی مدت خودرو از آن استفاده نشود.

تعویض سریع دنده عقب به دنده یک قبل از توقف کامل
تصور کنید می خواهید خودرو را در جایی پارک کنید و یا از مکانی کوچک که مسیری غیر مستقیم دارد جابجا کنید. در این صورت بارها خودرو را باید به عقب و جلو برانید. یکی از عادات غلط هم در این مواقع رخ می دهد که پس از حرکت با دنده عقب و پیش از آن که خودرو کاملا متوقف شود، ناگهان دنده را به یک تعویض کنید و خودرو را به جلو برانید. این حرکت باعث می شود که قسمت هایی که وظیفه انتقال نیرو را دارند برخلاف جهت حرکت کنند که سبب وارد شدن فشار بسیار زیادی روی آن ها می شود. پیامد این وضعیت آسیب دیدگی قطعات درگیر خواهد بود. به این منظور تنها کافی است برای لحظاتی تامل کنید و پس از اطمینان از این که خودرو کاملا متوقف شده است دنده را تعویض کنید.

توجه نکردن به صداهای غیر معمول
یکی دیگر از عادات غلطی که در میان بسیاری از رانندگان شایع است آن است که به هنگام شنیدن صداهایی غیر عادی به آن توجهی نمی کنند. عادت کردن به شنیدن صداهای غیر عادی مساله ای راحت است؛ اما ممکن است این صداها هشداری باشد که قطعاتی از خودرو دچار خرابی یا آسیب شده است که اگر اقدام به موقع برای رفع آن انجام نشود باعث بروز خسارات بسیار خواهد شد. از این رو توصیه می شود به محض شنیدن صداهای غیر عادی برای رفع آن وارد عمل شوید.

کشیدن ترمز دستی بدون فشردن دکمه آن
از عادات غلط به هنگام رانندگی آن است که بسیاری از رانندگان عادت دارند که ترمز دستی را بدون فشردن دکمه بالا بکشند. این کار باعث می شود به چرخ دنده های ترمز دستی و سیستم ترمز فشار وارد شده که نهایتا باعث آسیب دیدن آن می شود.

کلام آخر
در این مقاله کوشش کردیم تا عادات غلط به هنگام رانندگی را مورد بررسی قرار دهیم. همان گونه که بیان شد این عادات غلط در صورت ادامه دار بودن باعث آسیب دیدن قطعات می شود که خسارات زیادی را هم به بار می آورد. هر چند ترک این عادات غلط کاری دشوار است اما با ترک کردن آن ها سلامت قطعات خودرو حفظ شده و هم چنین طول عمر آن ها نیز افزایش می یابد.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...