اگر خودرو جوش آورد چه کنیم؟

یکی از مشکلات شایعی که برای خودروها به خصوص در روزهای گرم سال رخ می دهد، جوش آوردن خودرو است. جوش آوردن خودرو در واقع همان بالا رفتن بیش از حد حرارت موتور است که این مشکل عمدتا در هوای بسیار گرم تابستان اتفاق می افتد. بالا رفتن بیش از حد گرمای موتور سبب فشار آوردن به بدنه و قطعات موتور می شود و عملکرد موتور مختل می شود. در این مقاله قصد آن را داریم تا اقداماتی که بلافاصله پس از جوش آوردن خودرو باید انجام شود را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر خودرو جوش آورد چه کنیم؟

یکی از مشکلات شایعی که برای خودروها به خصوص در روزهای گرم سال رخ می دهد، جوش آوردن خودرو است. جوش آوردن خودرو در واقع همان بالا رفتن بیش از حد حرارت موتور است که این مشکل عمدتا در هوای بسیار گرم تابستان اتفاق می افتد. بالا رفتن بیش از حد گرمای موتور سبب فشار آوردن به بدنه و قطعات موتور می شود و عملکرد موتور مختل می شود. در این مقاله قصد آن را داریم تا اقداماتی که بلافاصله پس از جوش آوردن خودرو باید انجام شود را مورد بررسی قرار دهیم.

یک‌‌شنبه، ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵:۳۰

خاموش کردن کولر و روشن کردن بخاری خودرو
کولر خودرو به هنگام کار کردن باعث وارد شدن فشار زیادی به موتور می شود که این فشار مسلما تولید گرمای زیادی می کند. از این رو روشن کردن بخاری به هنگام جوش آوردن خودرو باعث خروج حرارت زیاد موتور می شود.

از ریختن آب روی موتور خودداری کنید
توصیه می شود به هنگام جوش آوردن خودرو از آب برای خنک کردن موتور استفاده نکنید. زیرا وقتی روی موتور داغ شده آب بریزید بدنه موتور خنک می شود اما قطعات داخلی آن خنک نشده و همچنان حرارت زیادی دارند. از این رو چنانچه بدنه و قطعات داخل موتور به طور یکنواخت خنک نشود باعث می شود پیستون ها با دیواره های سیلندر به همدیگر بچسبد و این مساله ممکن است نهایتا ترک خوردن موتور را به دنبال داشته باشد.

کاپوت را بالا بزنید
به هنگام جوش آوردن خودرو کاپوت را بالا بزنید که هوای بیرون با موتور و قطعات داغ شده تماس پیدا کرده و سبب خنک شدن آن شود. البته ممکن است خنک شدن موتور با تماس هوای بیرون کمی طولانی شود. نکته ای که به هنگام بالا زدن کاپوت باید رعایت شود آن است که به دلیل تجمع میزان زیادی از بخار داغ زیاد کاپوت، مراقب باشید که این بخار با دست ها و صورت شما برخورد نکند.

آب ریختن روی دیواره رادیاتور
وقتی خودرو جوش می آورد پس از بالا زدن کاپوت مقداری آب روی دیواره رادیاتور بریزید که این کار می تواند سیستم خنک کننده و مایع رادیاتور را خنک کند که نهایتا سبب بهبود کارکرد آن می شود.

هرگز خودرو را خاموش نکنید
به هنگام جوش آوردن خودرو اکیدا توصیه می شود خودرو را خاموش نکنید. زیرا قطعات موتور در این هنگام حرارت بسیاری دارند و وقتی خودرو را خاموش می کنید گردش مایع خنک کننده در آن متوقف می شود که در این حالت صدمات و آسیب های زیادی به موتور و قطعات آن وارد می شود. بنابراین در چنین شرایطی بگذارید خودرو روشن بماند.

باز کردن درب موتور
وقتی خودرویتان جوش می آورد، درب موتور را باز کنید. این کار باعث می شود هوای تازه  در درون موتور گردش کند که باعث خنک شدن آن می شود.

عملکرد فن رادیاتور را بررسی کنید
در شرایط جوش آوردن خودرو عملکرد فن رادیاتور را بررسی کنید که به طور عادی در حال کار کردن باشد. زیرا به عللی همانند سوختن فیوز فن رادیاتور از کار می افتد و عملکرد سیستم خنک کننده هم مختل می شود.

درب رادیاتور را برندارید
یکی از کارهای بسیار خطرناک به هنگام جوش آوردن خودرو، باز کردن درپوش رادیاتور است. وقتی دمای موتور بسیار زیاد می شود، آب درون رادیاتور جوشیده و به مرز انفجار می رسد. در این شرایط اگر درپوش رادیاتور باز شود، آب جوشیده و بخار بسیار داغ و متراکم درون رادیاتور به بیرون تخلیه می شود. از این رو آسیب رسیدن به دست و صورت بسیار محتمل است. پس اگر می خواهید در این شرایط درب رادیاتور را باز کنید از یک پارچه بزرگ و ضخیم استفاده کنید و با احتیاط بسیاری این کار را انجام دهید.

به آرامی و با احتیاط رانندگی کنید
پس از خنک شدن موتور و بازگشت به شرایط عادی، بدون فشار به موتور و به آرامی رانندگی کنید و توجهتان به آمپر خودرو باشد. زیرا ممکن است بار دیگر درجه آمپر بالا برود و موتور خودرو جوش بیاورد. توصیه می شود پس از جوش آوردن خودرو و خنک شدن آن در اولین فرصت خودروی خود را به یک تعمیرگاه ببرید تا تعمیرکار وضعیت کلی خودرو و عملکرد قطعات و قسمت های مختلف را چک کند.

مایع خنک کننده را درون رادیاتور بریزید
پس از آن که رادیاتور به اندازه کافی خنک شد در این هنگام می توانید درب آن را باز کرده و مایع خنک کننده و ضد یخ را درون آن بریزید و آن را پر کنید. باز کردن درپوش رادیاتور پس از خنک شدن هم باید با احتیاط کامل انجام شود. از این رو توصیه می شود از دستمال ضخیم و بزرگ برای این کار استفاده کنید تا از پاشیدن آب و بخار بسیار داغ جلوگیری شود.

بررسی نشتی، مسدود شدن و ترکیدگی لوله های آب
عللی که باعث جوش آوردن خودرو می شود علاوه بر گرمای هوا، نشتی یا مسدود شدن مجاری آب و یا خراب شدن ترموستات است. این ایرادات از جمله علل رایج ایجاد اشکال در سیستم خنک کاری خودرو و جوش آوردن موتور هستند. از این رو به هنگام جوش آوردن خودرو و وقتی که موتور به قدر کافی خنک شد، در جستجوی نشتی، ترکیدگی و یا مسدود شدن لوله های آب رادیاتور باشید.

کلام آخر
جوش آوردن خودرو اتفاقی ناخوشایند است که باعث ایجاد اضطراب و نگرانی بسیار برای رانندگان می شود. از این رو توصیه می شود به هنگام جوش آوردن خودرو خونسردی خود را حفظ کنید و اقداماتی را که در این جا بیان کردیم را با دقت انجام دهید. زیرا عجولانه عمل کردن در این شرایط می تواند سبب وارد شدن آسیب بدنی به شما و خراب شدن و آسیب دیدن قطعات خودرو شود. اگر هم خودتان قادر به حل مشکل و خنک کردن موتور نشدید، در اولین فرصت با امداد خودرو تماس بگیرید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...