رانندگی در شرایط خاص

در شرایط خاص چون مه، برف و بارندگی نکاتی را باید در رانندگی رعایت کنید. در چنین شرایطی ممکن است دید شما کاهش یابد، کاهش دید می تواند ناشی از تاریکی زیاد، برف، مه، باران، دود و یا حتی نور زیاد باشد. در ادامه اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار گیرد.

رانندگی در شرایط خاص

در شرایط خاص چون مه، برف و بارندگی نکاتی را باید در رانندگی رعایت کنید. در چنین شرایطی ممکن است دید شما کاهش یابد، کاهش دید می تواند ناشی از تاریکی زیاد، برف، مه، باران، دود و یا حتی نور زیاد باشد. در ادامه اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار گیرد.

سه‌‌شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳:۳۴

رانندگی در نور نامناسب:
کاهش دید می تواند ناشی از تاریکی زیاد، برف، مه، باران، دود و یا حتی نور زیاد باشد.

  • در این حالت حتماً باید با سرعت کم و با فاصله ای زیادتر از حالت عادی نسبت به خودروی جلویی حرکت کرد. کاهش غیر عادی سرعت می تواند برای خودرو پشت سر شما خطرساز باشد.
  • سعی کنید فاصله تان با خودرو جلویی به صورتی باشد که نور چراغ خطر آن را ببینید.
  • در صورتی که نیاز به توقف داشتید حتی الامکان از لبه سمت راست جاده فاصله بگیرید و چراغ ها را خاموش کرده و فلاشهای خودروتان را روشن کنید.رانندگی در شرایط خاص ▪ همیشه یک عینک آفتابی مناسب به همراه داشته باشید تا در صورت نور زیاد محیطی از آن استفاده کنید.

رانندگی در مه:
مه باعث کاهش عمق دید می شود و فاصله ها نیز به خوبی قابل تشخیص نیستند. اگر امکان دارد سفر خود را تا پایان یافتن مه به تأخیر بیندازید، در غیر این صورت نکات زیر را در زمان حرکت رعایت کنید:

  • رانندگی را با روشن کردن چراغ های کوچک انجام دهید، استفاده از چراغ های بزرگ به دلیل انعکاس شدید نور آنها، باعث کاهش بیش از پیش عمق دید می شود.
  • با سرعت کم حرکت کرده و کمی شیشه پنجره را پایین بیاورید تا صدای خودروهای اطراف خود را بشنوید.
  • از برف پاک کن و بخاری خودرو (به حالتی که هوا را به سمت شیشه ها هدایت کند) به صورت مناسب استفاده کنید.

رانندگی در برف و یخبندان:
بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه اتفاق در برف و یخبندان، رانندگی نکردن در این وضعیت است!

  • مطمئن باشید خودرو شما شرایط لازم برای حرکت در این شرایط را داراست ( لاستیک های با عاج و فشار باد مناسب، لاستیک یخ شکن، زنجیر چرخ، بخاری سالم، وجود ضد یخ به اندازه کافی در سیستم خنک کننده خودرو، اضافه کردن مقداری الکل یا مایع ظرفشویی به مخزن آب شیشه شور برای جلوگیری از یخ زدگی، به همراه داشتن پوشاک مناسب، مقداری غذای فاسد نشدنی، طناب پلاستیکی و یک تیغه برف پاک کن قدیمی (برای پاک کردن برف از روی چراغ ها و شیشه های جانبی)، از مهمترین نکاتی است که پیش از حرکت باید به آنها توجه کرد.
  • حرکت با سرعت پائین، رعایت فاصله حداقل سه برابر حالت عادی با خودرو جلویی، روشن نگه داشتن چراغ ها برای تخمین بهتر فاصله توسط سایر رانندگان با شما، عدم استفاده از سیستم کروز کنترل یا اوردرایو، استفاده از دنده سنگین بخصوص در سر بالایی و سرازیری، استفاده از ترمز آرام و به صورت قطع و وصل (در صورت مجهز بودن به سیستم ABS) فشردن آرام پدال از مهمترین نکاتی است که باید به آنها توجه کرد.
  • دقت کنید خیابان های کم عرض، مسیرهای شرقی غربی داخل شهری و روی پل ها از مناطقی است که امکان یخ زدگی در آنها بیشتر است.
  • خودرو های چهار چرخ متحرک از مانور بهتری در برف و یخ زدگی بر خوردارند ولی آنها هم دچار لیز خوردگی می شوند.

اگر چرخ های خودرو شروع به سرخوردن کردند:
▪ پا را از روی پدال گاز بردارید، فرمان را به سمتی که خودرو در حال سرخوردن است بچرخانید ( نه به سمت مخالف آن)، پدال ترمز را کمی فشرده و دنده را سنگین تر کنید و پا را به آرامی از روی کلاچ بردارید تا سرعت حرکت چرخ ها کاهش یابد.

اگر در برف گیر کردید:
به هیچ وجه گاز زیاد ندهید ( این کار باعث عمیق تر شدن محل فرورفتگی تایرها می شود)، با چرخاندن در جای فرمان به چپ و راست، اطراف تایر را تا حدی از برف خالی کنید، در صورتی امکان کمی ماسه یا نمک اطراف تایر ریخته و کمی صبر کنید تا برف و یخ آب شود، می توان یکی از کف پوش ها را با طناب به سپر عقب بست و آن را جلوی چرخ های متحرک انداخت تا برای شروع حرکت شرایط بهتر باشد، طناب کف پوش را به همراه خودرو شما می آورد تا در جای مناسب آن را بردارید. سپس به آرامی و با دنده 2 شروع به حرکت کنید. و از همه مهم تر این که با خونسردی کامل وتوجه مناسب به اطراف و رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی، رانندگی کنید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...