نکات مهم رانندگی برای خانم ها

رانندگی کردن جزء کارهایی نیست که مختص به یک جنسیت خاص باشد. بلکه هم مردان و هم زنان می‌توانند به یک اندازه در آن توانمند باشند.

نکات مهم رانندگی برای خانم ها

رانندگی کردن جزء کارهایی نیست که مختص به یک جنسیت خاص باشد. بلکه هم مردان و هم زنان می‌توانند به یک اندازه در آن توانمند باشند.

چهارشنبه، ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶:۲۱

البته گاهی اوقات پیش می‌آید که زن‌ها رانندگی شان به اندازه مردها خوب نباشد که این موضوع به کمبود اعتماد به نفس در برخی خانم‌ ها یا تمرین کم آنها ربط دارد. همین مشکلات باعث می‌شود تا خانم‌ها در برخی موقعیت‌ها دستپاچه شوند یا احتیاط خیلی زیادی به خرج دهند. برخی از این مشکلات ذکر شده باعث تصادف نیز می‌شود. بنابراین یادگیری نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها الزامی است.

همانطور که ذکر شد خانم ها در رانندگی بسیار محتاطند و بیش‌تر خانم‌ ها قبل از سوار شدن به اتومبیل، کمربند ایمنی‌شان را می‌بندند.

بسیار در کنترل سرعت دقت دارند. همیشه سعی می‌کنند تا در لاین مجاز رانندگی کنند، در رانندگی محتاط تر هستند و حرکات هیجانی، لایی کشیدن و حرکاتی که مناسب جاده نیست را انجام نمی‌دهند و همیشه سعی در رعایت قانون دارند. در کل می‌توان گفت که زن‌ها رانندگی‌شان بسیار قانونمند است.

البته همان قدر که بی‌دقتی باعث تصادف می شود؛ احتیاط خیلی زیاد و سرعت خیلی کم هم می‌تواند خطر آفرین باشد. مثلا در یک بزرگراه که خودروها بسیار از هم سبقت می‌گیرند. اگر سرعت ماشین شما خیلی کم باشد؛ ممکن است باعث تصادف شود. با یادگیری نکات مهم برای رانندگی خانمها می‌توانید به راحتی رانندگی کنید.

 

نکات مهم رانندگی خانم ها

 اگر خانمها قبل و هنگام رانندگی نکات زیر را رعایت کنند؛ ممکن است حوادث ناگوار کمتری هنگام رانندگی اتفاق بیفتد و رانندگی ایمن‌تری داشته باشند. این نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها به شما کمک می‌کند دیگر نگران مسیر نباشید.

 

خطراتی که باید نسبت به آنها آگاه باشید

1) در هنگام رانندگی گوشی موبایل را چک نکنید. با گوشی تان حرف نزنید و شبکه های اجتماعی را در اوقات رانندگی‌تان کنار بگذارید. چک نکردن گوشی حین رانندگی یکی از نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها است.

2) رانندگی در شب مشکلات و چالش‌های زیادی دارد. در شب دید خوبی نسبت به خودروها وجود ندارد و ممکن است با نورهای اطراف گیج شوید. به همین خاطر بهتر است هنگام رانندگی در شب از جاده‌های ناشناخته و جاده‌هایی که تا به حال از آن‌ها عبور نکرده‌اید؛ سفر نکنید تا احتمال گم شدن یا تصادف‌تان را کاهش دهید. غیر از نکات ذکر شده، ممکن است این جاده‌ها نور کافی و همینطور دید مناسب نداشته باشند یا دارای پیچ‌ها و سربالایی‌هایی باشند که برایتان ناشناخته است.

3) سعی کنید لباس‌های راحت بپوشید تا در هنگام رانندگی بتوانید راحت‌تر حرکت داشته باشید و لباس تان دست و پا گیر نباشد. لباس‌های تنگی مانند دامن که جلوی حرکت پا را می‌گیرند می‌توانند هنگام رانندگی خطر آفرین باشند.

 

خودرو و شرایط مسیر را چک کنید

1) در بازه‌های زمانی مشخص و منظم خودروی خود را نزد یک تعمیرکار یا کارشناس حرفه‌ای ماشین ببرید تا همه بخش‌های خودرو را چک کرده و بالانس بودن و همراستایی چرخ‌هایتان را بررسی کنید. این موضوع را به عنوان یکی از نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها در نظر بگیرید.

2) از بهترین روغن موتورها در خودروی خود استفاده کنید و از روغن‌هایی که کیفیت پایینی دارند؛ استفاده نکنید. چرا که روغن موتورهای با کیفیت پایین باعث ایجاد مشکل در موتور خودرو می‌شوند.

3) آمپر و صفحه کیلومتر خودروی خود را چک کنید. البته که باید سرعت خودرو، دمای موتور خودرو، میزان بنزین، وضعیت ترمز دستی، چراغ‌های خودرو، چراغ‌های اخطار و موارد فنی دیگر را هم قبل از رانندگی بررسی کنید و صداهای جدیدی که از موتور خودرو می‌شنوید را جدی بگیرید و به تعمیرکار مراجعه نمایید.

4) همیشه لوازم اضطراری و لوازم تعمیرات و آب و غذا همراه خود داشته باشید تا اگر خودروی شما دچار مشکل شد؛ آن را درست نمایید. داشتن لوازم ضروری برای یک خانم بسیار لازم است. با رعایت این مورد به عنوان یکی از نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها کمک می‌کند موقع خرابی ماشین هول نکنید.

5) همیشه باد لاستیک خودروی تان را چک کنید تا در صورت کم بودن باد مشکل را حل کنید. چرا که کم بودن باد لاستیک منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود و ممکن است لاستیک‌ تان در معرض خطر ترکیدن قرار بگیرد. البته که باید باد لاستیک ماشین تان را بررسی کنید تا بادش بیش از حد هم نباشد چرا که باد زیاد باعث می‌شود میزان خطر تصادف افزایش یابد و باعث تاخیر در ترمز کردن می‌شود.

6) قبل از رانندگی هواشناسی را چک کنید تا بتوانید خودتان را با شرایط آب و هوایی هماهنگ کنید. چرا که مه زیاد، برف، وزش باد و بارش باران شرایط خطرناکی برای رانندگی دارند. اگر در چنین شرایطی و با مه زیاد رانندگی می‌کنید حتما چراغ های مه شکن خودرو و چراغ‌های جلوی خود را روشن کنید.

 

خانمها باید در زمان رانندگی به این نکات توجه کنند

1) در مکان‌های شلوغ و ترافیک که به ترمز زیاد و توقف متعدد نیاز دارید، فاصله خودرو خود با خودروهای دیگر را رعایت کنید و به خودروها رو به رو بسیار نزدیک نشوید. این نکات مهم رانندگی برای خانمها را حین رانندگی به یاد داشته باشید.

2) آینه‌های بغل و آینه وسط ماشین را همیشه و هربار که سوار خود می‌شوید با توجه به دید خودتان تنظیم کنید. آیینه‌ها باید کاملا در دیدتان باشد. به صداها یا بوهای عجیبی که در خودروی خود حس می‌کنید؛ توجه کنید. زیرا شاید ممکن است نشان از یک وضعیت اضطراری باشد.

3) نسبت به محیط اطراف توجه لازم را داشته باشید و این را هم در نظر بگیرید که شما تنها ماشین موجود در جاده نیستید و باید به ماشین‌های اطراف خود توجه کنید. هنگام رانندگی مدام آینه‌های خودروی تان را چک کنید.

4) پشت چراغ قرمز آرایش کردن را کنار بگذارید چون علاوه بر اینکه حواس خودتان پرت می‌شود، حواس راننده‌های دیگر نیز پرت می‌شود و ممکن است زمان را از دست بدهید.

5) کنار موتورسیکلت‌ها، نیسان‌ها، وانت‌ها و خودروهایی که فکر می‌کنید ممکن است خطر زا باشند با احتیاط بیشتر رانندگی کنید.

6) از نور بالا استفاده نکنید. چرا که دید راننده مقابل‌ تان را کاهش می‌دهد.

 

مهم‌ترین نکات برای رانندگی بهتر

1) برای اینکه رانندگیتان ایمن‌تر باشد و بابت حوادث نگرانی خاصی نداشته باشید؛ شماره گروه امداد یا شماره تعمیرکار را همیشه همراه خود داشته باشید تا در زمان یک اتفاق یا حادثه از آن‌ها کمک بگیرید.

2) بدون اینکه به کلاچ یا ترمز نیاز داشته باشید آن را فشار ندهید و بدون دلیل ترمز نگیرید. همیشه حواستان به میزان سوخت و سرعت ماشین باشد و سعی کنید سرعت استاندارد را رعایت کنید.

3) اگر تازه شروع به رانندگی کرده‌اید از داشتن بار اضافی در خودروی خود خودداری کنید چرا که بار اضافی هدایت ماشین را دشوار می‌کند.

4) کمربند ایمنی را در هنگام حرکت نبندید و قبل از حرکت ببندید.

5) زمانی که روی صندلی می‌نشینید و قصد رانندگی دارید، باید صندلی تان را در بهترین شرایط که برایتان مناسب باشد تنظیم کنید.

6) اشیایی که پشت شیشه عقب خودرو قرار دارند را قبل از رانندگی بردارید تا مانع دید کامل شما نشوند.

 

آموزش‌های لازم

1) آموزش‌هایی مانند تعویض چرخ و عیب یابی باتری را یاد بگیرید. نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها را آموزش ببینید تا در زمان‌های لازم دچار مشکل نشوید.

2) معمولا در ایران تنها سفر کردن چه برای خانم‌ ها چه برای آقایان خطرناک است. به همین خاطر همیشه سعی کنید با یک همراه سفر کنید تا در صورت حادثه یا اتفاق ناگوار یک همراه کنار خود داشته باشید.

3) سعی کنید از مسیریاب خودروی خود استفاده کنید و حرکت و مسیر خود را از قبل حرکت مشخص کنید تا هنگام مسیریابی به اشتباه نیفتید و در مسیر‌هایی رانندگی کنید که ایمن باشد.

4) در دنده‌های بالاتر از یک قبل از ترمز کردن ابتدا ترمز کنید و بعد کلاج را بگیرید و سپس ترمز کامل را انجام دهید. چرا که گرفتن کلاج قبل از ترمز در دنده‌های بیشتر از یک شتاب بیشتری به خودرو می‌دهد.

5) در سرعت های بالاتر از ?? ترمز شدید ممکن است باعث قفل شدن لاستیک‌ها شود به همین دلیل پس از چندین بار نیم ترمز، ترمز کامل بگیرید.

 6) در پیچ‌های تند هرگز به خودروتان فرمان تیز ندهید.

7) اگر عابر پیاده یا اتومبیل یکهو سر راه تان آمد به ماشین خود فرمان ندهید و فقط ترمز کنید.

 

هشدارهای لازم برای رانندگی

1) هنگامی که مضطرب هستید یا از یک موضوع عصبانی هستید، بلافاصله شروع به رانندگی نکنید و تا آرام شدن تان صبر کنید.

2) اگر با سرعت بالاتر از ?? رانندگی می‌کنید حتی اگر خیلی حرفه ای باشید هم باید فرمان را با دو دست خود بگیرید.

3) به شانه خاکی جاده با سرعت بالا وارد نشوید چرا که باعث انحراف و چپ شدن خودروی شما می‌شود.

4) وسایل جانبی خودرو را طوری در ماشین قرار ندهید که زیر پای راننده بیفتد چرا که ممکن است باعث اختلال در ترمز کردن شود.

5) به چراغ زدن، صدای بوق و فریاد و ناسزاهای رانندگان دیگر که پشت خودروی شما هستند، توجه نکنید و فقط حواس خود را صرف رانندگی کنید و در شرایط ممکن راه را باز کنید تا ماشین های دیگر رد شوند.

6) اگر در جاده‌های خیس و لغزنده رانندگی می‌کنید، ترمزهای شدید نگیرید چرا که ترمزهای شدید باعث انحراف خودروی شما می‌شوند.

 

سخن پایانی

روز به روز تعداد رانندگان خانم در حال افزایش است و راننده‌های زن حرفه‌ای و خبره زیادی نیز وجود دارند. حتی رانندگان زن، اتوبوس‌های بی آر تی و کامیون‌ها را هدایت می‌کنند.

البته که هنوز هم برخی راننده‌های زن از رفتن به چهار راه‌های شلوغ یا مکان‌های شلوغ می‌ترسند و هنگامی که جاده شلوغ می‌شود؛ نسبت به خودروهای کناری‌شان کمی واهمه دارند.

بهتر است این نکته را دوباره یادآوری کنیم که رانندگی کار سختی نیست و فقط با رعایت نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها که در مطلب بالا ذکر کردیم و کمی تمرین و افزایش اعتماد به نفس شما می‌توانید یکی از بهترین راننده‌ها شوید.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...