ماشینم استارت نمی زند؛ چه کار کنم؟

در ماشین های پیشرفته امروزی امکان اینکه بعد از چرخاندن کلید ماشین استارت نزند، بسیار کمتر شده است. اما این اتفاق ممکن است برای هر کسی پیش می آید و وقتی پیش می آید بهتر است با برخی تست های اولیه و روش هایی که به ما کمک می کنند تا اشکال ماشین را پیدا و آن را حل کنیم، آشنایی داشته باشیم.

ماشینم استارت نمی زند؛ چه کار کنم؟

در ماشین های پیشرفته امروزی امکان اینکه بعد از چرخاندن کلید ماشین استارت نزند، بسیار کمتر شده است. اما این اتفاق ممکن است برای هر کسی پیش می آید و وقتی پیش می آید بهتر است با برخی تست های اولیه و روش هایی که به ما کمک می کنند تا اشکال ماشین را پیدا و آن را حل کنیم، آشنایی داشته باشیم.

جمعه، ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴:۳۳

توجه داشته باشید که این مقاله تنها مشکلات اساسی را معرفی می کند و نمی تواند در حکم یک راهنمای تعمیر برای تمام مشکلات مربوط به استارت نزدن خودرو عمل کند. اگر اطلاعات مکانیکی شما محدود است این مقاله برای کسب اطلاعات و تعامل بهتر با تعمیرگاه به شما کمک می کند.

در زیر می توانید تعدادی از مشکلاتی که ممکن است هنگام استارت زدن رخ دهد را بخوانید. لیست زیر می تواند به شما کمک می کند تا محل دقیق بروز مشکل را پیدا کنید و بدانید که برای رفع آن چکار باید کرد.

سوئیچ نمی چرخد:
این مورد ممکن است به چند دلیل پیش بیاید: واضح ترین دلیل احتمالی این است که کلیدی که استفاده می کنید برای این ماشین نیست یا کلیدتان فرسوده شده است. اگر کلید یدکی دارید بهتر است یکبار هم آن را امتحان کنید. یکی دیگر از مشکلات رایجی که منجر به نچرخیدن سوئیچ می شود این است که هنگام پارک کردن همه چرخ های خودرو به یک طرف چرخیده اند و شما هم سوئیچ را در این حالت در آورده اید. دراین حالت وقتی می خواهید سوئیچ را بچرخانید فشار بسیار زیاد روی فرمان مانع از چرخیدن کلید می شود. برای رفع این مشکل، درحالیکه سوئیچ را می چرخانید فرمان را ابتدا به یک سمت و سپس به سمت دیگر بچرخانید. اینکار فشار را کاهش می دهد و باعث چرخیدن کلید می شود.

موتور نمی چرخد:
وقتی برای استارت زدن کلید را می چرخانید، ممکن است صدای یک کوتاه یا به اصطلاح تقه بشنوید، یا چند تقه سریع و پشت سرهم بشنوید یا صدای چرخیدن بسیار کند موتور را بشنوید. دلیل معمول هر سه حالت فوق باتری ضعیف یا خالی یا اتصالات کثیف یا پوسیده به باتری است. قبل از هرکاری چراغ های جلو را روشن کنید و سپس سعی کنید استارت بزنید. اگر نور چراغ ها کم باشد یا به مرور کم شود دلیل نچرخیدن موتور ضعیف یا خالی بودن باتری است.
اگر نور چراغ های جلو کافی است اما بعد از استارت زدن وضعیت موتور تغییر نمی کند، احتمالاً باتری ایرادی ندارد و وضعیت موجود حاصل یکی از موارد زیر است. (این لیست به ترتیب احتمال بیشتر مرتب شده است)

  • در ماشین هایی که دنده خودکار دارند احتمالاً دنده در حالت پارک یا خنثی قرار ندارد یا حالت دنده خنثی خودروی شما ایراد پیدا کرده است. دنده را در حالت پارک قرار دهید و دوباره امتحان کنید.
  • فشار روی کلاچ را کم نکرده اید (در ماشین هایی که دنده خودکار دارند) یا پدال کلاچ تان ایراد دارد.
  • سوئیچ موتور یا سیم کشی های متصل به آن ایراد پیدا کرده اند.
  • موتور استارت یا استارتر برقی دچار مشکل شده است.

موتور می چرخد اما شروع بکار نمی کند:
در این مورد شما برای استارت زدن سوئیچ را می چرخانید و صدای چرخاندن موتور توسط موتور استارت را هم می شنوید اما وقتی سوئیچ را رها می کنید چرخش موتور متوقف می شود و دیگر صدایی از موتور نمی آید. این بدین معناست که باتری و موتور استارت درست کار می کنند اما موتور روشن نمی شود. در این حالت اگر مدام استارت بزنید و موتور را بچرخانید باتری خودرو ضعیف می شود و احتیاج به شارژ مجدد پیدا می کند. اما باتری و استارتر علت این مشکل نیستند.
دلایل مختلفی برای این نوع استارت نزدن وجود دارد اما رایج ترین و ساده ترین این دلایل این است که باک خودرو خالی است. اگر مطمئن هستید که در به حد کافی سوخت دارید باید چند تست برای پیدا کرد علت این مشکل انجام دهید. برای انجام این تست ها هم باید تجهیزات خاصی در اختیار داشته باشید. هنگامی که این مشکل در خودرو رخ می دهد باید این سه مورد را تست کنید: جرقه، سوخت و فشردگی؛ البته با همین ترتیب. وقتی فهمیدید که کدامیک از این سه ایراد دارند باید سراغ تعمیر آنها بروید.

جرقه
یکی از راه های ساده تست جرقه استفاده از ابزاری ارزانی است که به عنوان اسپارک تستر شناخته می شود. فقط کافی است این وسیله را درکنار سیم شمع موتور قرار دهید و از کسی بخواهید تا استارت بزند. اگر در حین استارت زدن لامپ تستر روشن شد جرقه ایراد ندارد و باید سراغ تست سوخت بروید. اما اگر جرقه ای درکار نبود یا جرقه خیلی ضعیف بود باید تست های دیگری را انجام دهید که بسته به نوع ماشین می تواند بسیار متفاوت باشد. به همین خاطر بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

سوخت
اولین گام تست کردن سوخت این است که به صدای پمپ سوختی که داخل مخزن سوخت قرار دارد گوش دهید. وقتی کلید را می چرخانید باید براحتی صدای بکار افتادن پمپ را برای چند ثانیه و به منظور ساختن فشار سوخت و سپس خاموش شدن آن را بشنوید. اگر صدای پمپ را نشنوید ممکن است به این معنی باشد که پمپ سوخت یا شدت جریان برق ایراد دارد (ایراد در پمپ سوخت یکی از مشکلات رایج در ماشین های امروزی است).
فشار سوخت در خودروهایی که سیستم سوخت تزریقی دارند بسیار حساس است و مقدار بسیار کم کاهش فشار هم می تواند در عملکرد این خودروها ایجاد مشکل کند یا مانع از استارت زدن خودرو شود. برای تست میزان فشار سوخت به مقیاس فشار سوختی احتیاج دارید که برای خودروی شما مناسب باشد.

فشردگی
وقتی از کارکرد درست جرقه، پمپ و فشار سوخت مطمئن شدید باید تراکم را تست کنید. برای اینکار از یک درجه استفاده می شود که نوعی ابزار مکانیکی است و روی سوراخ شمع موتور قرار می گیرد. برای اینکار ابتدا شمع موتور جدا می شود و سپس ابزار تست را به جای آن قرار می دهند تا فشردگی و تراکم هر سیلندر را اندازه بگیرند. اگر فشردگی همه سیلندرها به مقدار قابل توجهی پایین باشد به این معناست که تسمه تایمینگ درست کار نمی کند و باید تعویض شود.

موتور کار می کند اما خودرو بعد از گاز دادن حرکت نمی کند:
اگر موتور خودرو کاملاً ره افتاده است اما بعد از گازدادن و تعویض دنده ماشین حرکت نمی کند، این مراحل را انجام دهید:

دنده اتوماتیک: اگر دنده را در حالت آماده قرار داده اید اما موتور بعد از گازدادن فقط تکان تکان می خورد و حرکت نمی کند یا حرکتش بسیار آهسته است، به این معناست که جعبه دنده یا سیستم انتقال نیرو ایراد دارد. در اکثر خودروها باید وقتی خودرو پارک شده اما موتور روشن است سطح روغن جعبه دنده را چک کنید. اگر سطح روغن خیلی کم است یا هیچ روغنی روی نوار نمی بینید، برای کاهش آسیب سریعاً موتور را خاموش کنید و خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید. اگر روغن به اندازه کافی است احتمال دارد که میله دنده قطع شده باشد. اگر این مورد هم ایرادی نداشت متاسفانه احتیاج به تعمیر اساسی جعبه دنده دارید که هزینه های آن بالاست.

دنده مکانیکی: اگر دنده را آزاد کرده اید اما وقتی کلاچ را رها می کنید خودرو حرکت نمی کند یا حرکتش با وجود سرعت بالای موتور بسیار کند است، احتمالاً وقت تعویض کلاچ رسیده است. در برخی از خودروها حتماً کلاچ باید تعویض شود اما گاهی هم پیش می آید که تنها تعویض صفحه کلاچ کافی است.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...