تکنیک های ساده برای تغییر لاین ایمن

طبق قوانین رانندگی همه خودروها باید بین خطوط و در لاین خودشان حرکت کنند. اما وقتی بخواهید سبقت بگیرید یا مسیرتان را عوض کنید، باید لاین تان را تغییر بدهید. اگر رانندگی در یک لاین را حالت عادی در نظر بگیریم، وقتی بین دو لاین هستید در حالت غیرعادی قرار دارید. دقیقاً به همین خاطر اگر تغییر لاین را درست انجام ندهید، در معرض تصادف قرار می گیرید. در این پست آموزش رانندگی تکنیک های ایمن تغییر لاین را به شما یاد می دهیم.

تکنیک های ساده برای تغییر لاین ایمن

طبق قوانین رانندگی همه خودروها باید بین خطوط و در لاین خودشان حرکت کنند. اما وقتی بخواهید سبقت بگیرید یا مسیرتان را عوض کنید، باید لاین تان را تغییر بدهید. اگر رانندگی در یک لاین را حالت عادی در نظر بگیریم، وقتی بین دو لاین هستید در حالت غیرعادی قرار دارید. دقیقاً به همین خاطر اگر تغییر لاین را درست انجام ندهید، در معرض تصادف قرار می گیرید. در این پست آموزش رانندگی تکنیک های ایمن تغییر لاین را به شما یاد می دهیم.

یک‌‌شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹:۴۱

وقتی می خواهید لاین عوض کنید، ابتدا باید : چراغ راهنما را بزنید، آینه های بغل را چک کنید، سرتان را به سمت لاین کناری بچرخانید و سپس به لاین کناری بروید. این ترتیب صحیح تغییر لاین است؛ البته بهتر است قبل از چراغ زدن آینه عقب خودرو را چک کنید تا مطمئن شوید شرایط برای تغییر لاین مساعد است. اطلاع دادن به سایر راننده ها از طریق چراغ زدن خیلی مهمتر از چک کردن آینه جلوی ماشین است. البته می توانید این دو کار را همزمان انجام بدهید.

وقتی می خواهید مراحل بالا را به ترتیب انجام بدهید، باید زمانبندی مناسبی داشته باشید. هر اتفاقی در ترافیک ماشین ها بسیار سریع رخ میدهد و به همین خاطر هر کدام از مراحل فقط باید دو ثانیه زمان ببرند. اگر بیشتر از 5 ثانیه زمان بین چراغ زدن و چرخاندن سرتان فاصله بیاندازید، راننده هایی که به شما فضا داده اند، فکر می کنند نظرتان عوض شده و دیگر نمی خواهید لاین تان را عوض کنید. در نتیجه سرعت شان را زیاد می کنند که نتیجه ای جز تصادف ندارد. گذشته از این فاصله انداختن بین مراحل تغییر لاین، این فرصت را به راننده ها می دهد که وارد نقاط کور شما بشوند. برای تغییر لاین باید با دقت اما سریع عمل کنید.

نکته مهم دیگر درباره تغییر لاین، نحوه تنظیم آینه های بغل است. آینه ها باید طوری باشند که فقط قسمتی کوچکی از کنار ماشین خودتان را در آنها ببینید. همچنین لاین کناری باید بیشتر از لاینی که داخلش هستید، در آینه دیده بشود. با این تنظیمات آینه قسمت هایی که نمی بینید را تحت پوشش قرار میدهند و ماشین هایی که به شما نزدیک میشوند را نشان میدهند.

بیشتر راننده ها تصور می کنند تنظیم آینه ها همه نقاط کور را از بین میبرد و دیگر لازم نیست سرشان را به سمت لاین کناری بچرخانند. این باور کاملاً غلط است. تنظیم درست آینه ها نقاط کور را کاهش میدهد اما هنوز امکان دارد ماشینی به سمت تان بیاید و شما آن را نبینید. خیلی مهم است که سرتان را به سمت لاین کناری بچرخانید و ماشین هایی که از عقب می آیند را بررسی کنید.

تکنیک های تغییر لاین ایمن
بدانید پشت سر و مقابل تان چه خبر است – ممکن است لازم باشد بخاطر ماشین پشتی سرعت تان را زیاد کنید اما بخاطر ماشین جلویی آهسته برانید.

هر دو لاین را باز نگه دارید – اگر در مسیر تغییر لاین دو لاین یا بیشتر وجود دارد، مطمئن شوید دومین لاین خالی باشد. اگر ماشینی که به سمت تان می آید در آن لاین است، ممکن است بخواهد همزمان با شما سبقت بگیرد. حواستان به این موقعیت باشد.

سرعت تان را با ترافیک تنظیم کنید – بسیاری از راننده های باتجربه برای تغییر لاین ترمز می گیرند. اگر تازه کار هستید، فقط وقتی اینکار را کنید که ماشین جلویی تان چراغ بزند.

فرمان را محکم نگه دارید – وقتی سرتان را برگردانده اید تا لاین کناری تان را نگاه کنید، احتمال دارد فرمان از زیر دست تان در برود. دست تان را محکم روی فرمان نگه دارید تا این اتفاق نیفتد.

بدون چرخاندن فرمان به لاین کناری بروید – بخاطر داشته باشید سبقت گرفتن و تغییر لاین به معنای دور زدن نیست. باید طوری به لاین کناری بروید که فرمان زیاد تکان نخورد. برای قرار دادن ماشین داخل لاین کناری باید فرمان را به میزان خیلی کمی تکان بدهید. تنها استثنای این تکنیک وقتی است که می خواهید در ترافیک زیاد و فضای کم سبقت بگیرید.

حواستان به وسایل نقلیه کوچک باشد – فضایی که برای ماشین و کامیون کوچک است، برای دوچرخه و موتورسیکلت کاملاً کافی است. دیدن وسایل نقلیه کوچک هم سخت تر است – حتی در خیابان های عریض – پس وقتی نقاط کور را چک می کنید، حواستان به موتور و دوچرخه هم باشد.

حواستان به ماشین های پارک شده باشد – بهتر است وارد لاین هایی که ماشین در آنها پارک شده، نشوید اما گاهی در خیابان های شلوغ چاره دیگری ندارید. در این موقعیت حواستان به درهای رو به ماشین خودتان و حرکت احتمالی چرخ های ماشین باشد.

در چهارراه ها لاین عوض نکنید – ممکن است در محل زندگی شما تغییر لاین در چهارراه خلاف قانون نباشد اما اینکار ایمن نیست چون ممکن است یک راننده دیگر هم بخواهد وارد همان لاینی بشود که شما به سمتش حرکت کرده اید. خطر دیگر اینکار متوجه عابرین پیاده ای است که به این لاین می آیند اما شما آنها را نمی بینید. در ضمن حواستان باید به تمام علائم رانندگی نصب شده در چهارراه باشد.

فاصله مناسب برای تغییر لاین
وقتی می خواهید سبقت بگیرید، باید جلو و عقب ماشین تان به اندازه دوتا ماشین فضای خالی وجود داشته باشد. فرقی هم نمی کند چقدر سرعت دارید. البته در بزرگراه ها باید این فاصله را تا سه ماشین افزایش بدهید.

استفاده صحیح از آینه ها برای تغییر لاین
اولین آینه ای که باید قبل از تغییر لاین چک کنید، آینه جلوی ماشین است. این آینه باید طوری تنظیم باشد که چراغ های جلوی ماشین پشت سری در لاینی که می خواهید واردش بشوید را ببینید. به این ترتیب در آینه فضای کافی برای دیدن تمام تحرکات این ماشین وجود دارد. اگر این آینه را درست تنظیم نکنید، متوجه ترمز احتمالی راننده پشتی نمی شوید و این خیلی خطرناک است. اگر کمی از آسفالت بین خودتان و ماشین پشتی را هم ببینید، خوب است چون ایمنی بیشتری دارد.

آینه های بغل را هم طوری تنظیم کنید که علاوه بر دیدن ماشین های لاین کناری، مقدار زیادی از آسفالت هم در آینه بیفتد. به این ترتیب فضای کافی برای تنظیم سرعت در صورت نیاز برایتان وجود خواهد داشت. تنظیم صحیح آینه های بغل بسیار مهم است و نقاط کور را کاهش میدهد.

هرچه خودروها به لبه های خارجی آینه های بغل نزدیک تر باشند، به شما نزدیک تر هستند. خودرهایی هم که وسط آینه دیده می شوند، از شما دورتر هستند.


نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...